Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





dinsdag 21 november 2017

Al bijna tien jaar!

 
 
Onlangs realiseerde ik me dat deze blog al bijna tien jaar bestaat en daar keek ik zelf van op eigenlijk. Zo lang al?!
Het was in het voorjaar van 2008 dat wij een huis kochten in Zweden en vrij snel daarna begon ik de blog.
Had ik dit jaar wat meer m'n best gedaan dan had ik in die 10 jaar 1000 berichten geschreven, oftewel gemiddeld 100 berichten per jaar. Het zou nog kunnen want dit is de 942e blogpost. Maar toch, of ik dat ga redden valt te betwijfelen.

Om verschillende redenen heb ik besloten tot het voorjaar met enige regelmaat (dus niet alleen maar) berichten uit de afgelopen (bijna) 10 jaar opnieuw te plaatsen. Berichten die ik zelf heel mooi vind, het onderwerp dus. Dat kan een filmpje zijn, muziek, foto's, onderwerp, noem maar op.
Ook jij mag je stem laten horen als je een blogpost in je herinnering hebt waarvan je denkt dat die de moeite waard is om nog eens te plaatsen. In dat geval graag een mailtje (kan via link in de rechterkolom) met de exacte titel van dat bericht met de plaatsingsdatum. Ook graag de reden waarom je je juist die blogpost herinnert.

Omdat het de laatste twee weken al behoorlijk wintert hier (vroeg), er al een paar weken sneeuw ligt, het vanmorgen -24°C was buiten toen ik opstond, er nu een berg sneeuw aankomt en ik dus helemaal in de "wintermood" ben, dacht ik aan een blogpost uit 2011. Die plaats ik hieronder.
Wij gaan ons opmaken voor de verwachte 30 cm sneeuw, mogelijk plaatselijk 50 cm. Ook harde wind. Dus ik weet wat ons te doet staat de komende dagen, vooral donderdag.
In mijn volgende bericht zal ik het resultaat laten zien van het zware weer dat nu op komst is.
 
Gon


 
 Koppången is een heel mooi winterlied, HIER gezongen door Helen Sjöholm.

Het is een Zweedse traditional, ook vaak met kerst gezongen.
Koppången is een natuurreservaat in Dalarna.
Zet je koptelefoon op, want dan klinkt het veel mooier,
doe je ogen dicht en geniet...
Of lees mee met de Zweedse tekst, wat is het een mooie taal!
Ik heb hier een vrije vertaling onder gezet.
 



Er is stilte om me heen in deze rustige winternacht
Van de kerk beneden in het dal zie ik het kaarslicht
En ik stopte voor een moment in dit winterparadijs
Toen ik een koor hoorde zingen door de duisternis en het ijs

En de stralen van de lichten achter de gewelfde ramen
Hebben de zielen verenigd in de hoop dat er iets groots staat te wachten
En ik weet dat degenen die ons hier hebben achtergelaten
dezelfde gedachten hadden als ik
We zijn als vlammen in de duisternis en sterren aan de hemel

En ik zie hoe ze schitteren en ze vervagen voor mijn ogen
En de waarheid komt dichterbij als een wonder in vermomming
We zijn hier voor een moment gevangen als een afdruk van een hand
Op een oud bevroren raam of een voetafdruk in het zand

Heel even ben ik eeuwig, dat is het enige dat ik weet
Ik ben hier en we delen onze dromen over onze bestemming
Het is koud hier buiten, de sneeuw is wit, maar ik ben warm diep van binnen
Ik ben warm omdat ik weet dat mijn geloof mijn gids zal zijn